UUTISET

Takaisin listaukseen
Tuuliturbiinin lapakulman säätö 22.01.2021

Jarrumoottorit säätävät tuuliturbiinin lapoja

VEMin Zwickaussa sijaitseva tuotantolaitos valmistaa mielenkiintoisia tuulivoimaloihin suunniteltuja erikoismoottoreita. Kyseinen jarrumoottori B21R 112MX on suunniteltu tuuliturbiinien roottorin lapojen säätöön ja sitä on käytetty vuosikausia Aasian ja Amerikan markkinoilla.

Vaihteistolla varustettu työyksikkö varmistaa tuulen optimaalisen hyödyntämisen. Generaattorin tehon pitämiseksi vakiona on välttämätöntä, että myös roottorin nopeus pidetään vakiona. Tästä syystä suuremmissa tuuliturbiineissa on automaattinen roottorin lapojen säätöjärjestelmä. Roottorin lapakulmaa säätämällä roottorin nopeus voidaan pitää vakiona myös vaihtelevilla tuulen nopeuksilla. Kevyessä tuulessa roottorin lavat käännetään täydellä leveydellään virtaa vastaan, kovassa tuulessa lavat voidaan kääntää, kunnes ne ovat tuulen virtauksen suuntaisia. Vaaditussa asennossa roottorin lavat kiinnitetään jarrulla.

Lapakulman säätö on suunniteltu erilliseksi ja itsenäiseksi järjestelmäksi jokaiselle roottorin siivelle.

Vaikeasti saavutettavissa korjauskohteissa moottoreiden on toimittava erittäin luotettavasti. Siksi näissä UL-hyväksytyissä jarrumoottoreissa on erikoiskäämitys, lämpötilan valvonta ja erityinen liitäntäjärjestelmä. Asiakkaan pyynnöstä tähän moottorierään lisättiin kondenssiveden tyhjennysaukko ja offshore-erikoismaalaus. Kaikkien sähköisten ja mekaanisten parametrien testaamisen jälkeen jarrumoottorit vielä maalattiin asiakkaan tilauksen mukaisen värisiksi ja toimitettiin asiakkaalle.

Author

VEM motors Finland Oy