UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM 19.01.2012

Kuopion Hermanni kasvaa tehtaan rungosta

 
19.01.2012
 

Lemminkäisen kehittämän Kauppapaikka Hermannin ensimmäinen vaihe on avattu yleisölle 28. lokakuuta. Kuopion Leväsen alueella sijaitsevan yli 40 000 neliömetrin laajuisen kauppakeskuksen rakennustyöt käynnistettiin toukokuussa 2010, ja koko hanke valmistuu keväällä 2012. Kallaveden rantamaisemissa sijaitseva uusi kauppapaikka hyödyntää ekologisesti olemassa olevaa teollisuuskiinteistöä mielenkiintoisella tavalla.

Vanha runko ja ulkoseiniä uusiokäyttöön

VEM motors Finland on toimittanut Hermannin kakkosvaiheen ilmastoinnista ja jäähdytyksestä huolehtivat 3-46 A, IP 54 -koteloidut Vacon 100 HVAC -taajuusmuuttajat.
Lue lisää..

Hermannin rakentamisessa hyödynnetään Junttanin ja Sasmoxin entisiä tehtaan tiloja noin 18 000 neliömetriä. K-Raudan pinta-alasta 40 prosenttia on vuonna 1984 rakennettua teollisuuskiinteistöä. ”Ykkösvaiheessa hyödynnetään vanhasta rakennuksesta runko ja osa ulkoseinistä, kakkosvaiheessa pelkkä runko”, projektipäällikkö Tapio Jylhä toteaa.

Työmaapäällikkö Jussi Heikkilä kertoo, että teollisuuskiinteistön muuttamisessa kauppakeskukseksi on omat mutkansa.

”Prosessilaitteistoihin liittyvät rakenteet on purettava. K-Rauta kiertelee monessa eri aikaan rakennetussa tasossa. Kakkosvaiheessa joudutaan purkamaan kellareista laajoja osioita, joiden tilalle vanhojen rakenteiden sisään rakennetaan uudet väestönsuojat.”

Myös rakennesuunnittelijalle riittää Hermannissa aprikoimista. Rakenteiden kantavuus on selvitettävä, kun teollisuuskäytön kuormille suunnitellut tilat pitää muuttaa kauppakeskuksen lisärakenteiden kuormille.

”Perustamisvaihe on ollut haasteellisin. Tonttia on louhittu ja molemmissa päissä paalutettu. Kakkosvaiheessa perustamisolosuhteet vanhaan runkoon ja muun muassa paalutuksen suunnitteleminen olemassa olevaan kellariin tulee olemaan hankalaa. Toisaalta, kun on normaalista poikkeavat kerroskorkeudet, talotekniikan sijoittaminen on helppoa”, kertoo Rakennussuunnittelutoimisto Nylund Oy:n projektipäällikkö Pauli Pehkonen.

Ykkösvaiheen pysäköintialue perustettiin valmiina olevalle asfalttikentälle. Kakkosvaiheen parkkialue on rakennettava. Autopaikkoja tulee yhteensä 830. Infraan liittyy kolmen uuden liittymän rakentaminen kutakuinkin vanhoille paikoille. Liikennevirtojen kasvu vaatii kaistamuutoksia.

Jylhä kertoo, että energiatehokkuuden parantamiseksi katon ja ulkoseinien eristepaksuutta on lisätty. Purkutyössä syntyvää betoni- ja siporexjätettä murskataan ja käytetään kakkosvaiheen piha-alueiden täyttöön yhteensä 4 300 kuutiota.

Ykkösvaihe työllistää 50-60 rakentajaa. Kun käynnistyvä kakkosvaihe lähtee pyörimään rinnalla, vuoden 2012 alusta rakennustyömaalla on satakunta ihmistä.

Hyötyä sijainnista

Hermanin vahvuuksia ovat myös hyvät kulkuyhteydet. Hermanissa on 900 parkkipaikkaa, mutta lisäksi keskukseen pääsee kätevästi myös julkisilla liikennevälineillä, pyörällä, kävellen ja jopa veneellä.

Hermanista tulee kotiin, vapaa-aikaan ja sisustamiseen erikoistunut, monipuolisia oheispalveluja tarjoava ostospaikka. Kauppakeskuksen liiketilojen vuokraus on sujunut hyvin, sillä ensimmäisen vaiheen tiloista on vuokrattu 95 prosenttia. Hermanin ykkösvaiheen ankkuriyrittäjäksi tulee K-Rauta Naumanen. Ensimmäisen vaiheen tiloissa aloittavat lisäksi muun muassa Topi-Keittiöt, Nelko, Muurametalot, Helo Center, Sony Center, Canon, Norppatex-Palvelut ja tanskalainen keittiötarvikeliike Kvik sekä kodinkoneketju Veikon Kone.

Ensi keväänä avattavan kakkosvaiheen ankkuriyritykseksi tulee Hong Kong. Sen lisäksi kakkosvaiheeseen tulevia liikkeitä ovat muun muassa Kuopion Huonekalukeskus, Konditoria Malmberg, Ravintola Herman, kauneuskeskus Salon KP, Fasifood sekä autovaraosaketju Mekonomen. Kakkosvaiheen myymälätilasta on vuokrattu noin 60 prosenttia.

Lähteet: Rakennuslehti ja Lemminkäinen Oyj

 

 

 
Author

VEM motors Finland Oy