UUTISET

Takaisin listaukseen
24.05.2013

Olsbergin huippuosaaminen 400-runkoisen taustatukena

 
VEM Impulse 01/2013,
24.05.2013
 

Kumppaniesittely: Olsberg Hermann Everken GmbH valmistaa VEMin rivoitetut sähkömoottorirungot.

Olsberg Herman Everken GmbH

  • Valurauta- ja teräslevytuotteiden valmistaja
  • 1 – 8000 kg painoisia valuja voidaan tuottaa sekä isoja että pieniä sarjoja
  • Valmistaa myös takkoja ja pellettiuuneja sekä lämmitys- ja ilmastointijärjestelmiä
  • Kolme toimipistettä ja yli 300 työntekijää Saksassa
  • Perheyritys, jolla yli 430-vuotinen historia takanaan

”Yhteistyömme VEMin kanssa alkoi vuonna 1990, jolloin Wernigeroden tehtaalta kysyttiin mahdollisuuksiamme valmistaa sähkömoottorien runkoja valimossamme”, kertoo valimon tekninen johtaja Ulrich Herrman. Lähekkäin sijaitsevat jäähdytysrivat ovat yksi teknisesti vaativimpia valutöitä. Niiden ja samalla ohutseinäisen valun tekeminen vaatii kokemusta, koska ohuen runkoseinän täytyy kestää painavaa kuormitusta, vaimentaa värinöitä ja hävittää tehokkaasti ylimääräinen lämpö.

“Olsberg on meille ihanteellinen kumppani, joka pystyy toteuttamaan kaikki toiveemme,” toteaa Dirk Seehase, VEM motorsin Wernigeroden tehtaan pääsuunnittelija. Olsberg tarjoaa VEMille palvelupaketin, joka pitää sisällään tuotekehittelyn, tuotteiden valun, koneistuksen ja viimeistelyn, varastoinnin ja kuljetuslogistiikan.

Olsberg on investoinut uuteen kompaktiin CNC-koneistuskeskukseen, jota käytetään valuosien käsittelyyn. Se mahdollistaa halkaisijaltaan max. metrin pituisten ja yksikköpainoltaan 1000 kg osien täyden koneistuksen yhdellä puristuksella.  VEMille räätälöity tuote helpottaa moottorin jatkovalmistusta, sillä levypaketit käämeineen voidaan puristaa suoraan runkoon sisälle.

Olsbergin jakelukeskuksessa Königshüttessä sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Wernigerodesta. Jakelukeskuksessa on aina runsas varasto valmiita runkoja, joten ne ovat helposti saatavilla VEMin tehtaan tuotantorytmin tarpeisiin.

Viimeisin yhteisprojekti oli lähes tuhat kiloa painavan rivoitetun valurautarungon valu. VEM kertoi tarpeesta Olsbergille viime vuoden heinäkuussa. ”Työskentelimme tiiviissä yhteistyössä valuosien suunnitteluvaiheessa”, kertoo Ulrich Herrman. ”Tehtävämme oli optimoida rivoitus VEMin antamien vaatimusten mukaisesti.” Tuotekehittelyn nopeuttamiseksi Olsberg kävi projektiin käsiksi kahdelta suunnalta. Alihankkijan valmistaessa mallia, Olsberg asensi uuden, isomman purkauskoneen valujen tekemiseen. Mallit saapuivat Olsbergiin marraskuun lopulla ja jo viikon kuluttua ensimmäiset valetut rungot lähtivät Wernigerodeen.

VEM 400 rungon valu VEM 400 rungon valumuotti

400-runkoisen rivoitetun moottorin valaminen (vas.) ja valumuotti (oik.).

VEM 400 ja 160 rungot

400- ja 160-runko