UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM 28.10.2011

VEM Sachsenwerk 125 vuotta

OSA 1: SÄHKÖTEKNINEN LÄPIMURTO

Yksi sähkötekniikan merkittävimmistä edistysaskeleista sai alkusykäyksensä vuonna 1886, kun Kuninkaallis-saksilainen kauppakollegio myönsi Ludwig Oskar Kummerille luvan tehtaan perustamiseen Dresdenin lähelle Niedersedlitziin.

Aiemmin Dresdenin keskustassa teknistä konepajaa pyörittänyt 38-vuotias insinööri Kummer päätti keskittyä sähkövirralla toimiviin laitteisiin ja koneisiin ja tätä varten tarvittiin isompia toimitiloja. Tehdas rakennetaan vuosina 1887/88 Emil Gottried Fischingerin johdolla. Fischingeristä tulee tehtaan pääinsinööri ja sittemmin pääsuunnittelija. Vuonna 1891 hän tekee merkittävän keksinnön, tasavirralla toimivan rinnakkaiskytketyn generaattorin, yhden ensimmäisistä hiiliharjoilla varustetuista sähköä tuottavista laitteista.


Kuvassa Ludwig Oskar Kummer

Emil Gottfried Fischingerin vuonna 1891 suunnittelema tasavirta-generaattori

DRESDENISTÄ TULEE SÄHKÖKONETEOLLISUUDEN KESKUS
Tämä keksintö teki Fischingeristä ja Kummerista sähkötekniikan edelläkävijöitä ja Dresdenistä muodostuu Euroopan sähkökoneteollisuuden keskus. Vuonna 1894 O.L Kummer & Co muutetaan osakeyhtiöksi ja sille perustetaan haaraliikkeitä Danzigiin, Hannoveriin, Kölniin ja muutamiin muihin kaupunkeihin. Vuosisadan vaihteessa yrityksen palveluksessa on jo yli 2000 työntekijää. Näennäisestä kukoistuksesta huolimatta yritys jättää konkurssihakemuksen vuonna 1901. Vaikka perustaja Ludwig Oskar Kummer perustaakin vielä pienen konetehtaan, niin tähän päättyy hänen aikansa nykyään VEM motors Sachsenwerkinä tunnetussa yrityksessä.


Kuvassa Emil Gottfried Fischinger

OSA 2: VALOA, ENERGIAA JA KRANAATTEJA

Kaksi vuotta konkurssin jälkeen tehtaan toiminta jatkuu nimellä Sachsenwerk, valaistus- ja energiaosakeyhtiö. Yritys valmistaa mm. dynamoita, sähkömoottoreita, säätölaitteita, käynnistimiä, muuntajia ja patentoituja kaarilamppuja. Sachsenwerk rakentaa myös kunnallisia sähkölaitoksia eri puolille Saksaa. Laivanrakennus on mukana jo tässä vaiheessa. Vuoden 1905 tilauskirjaan on merkitty tilauksia keisarillisilta varustamoilta Danzigista, Kielistä ja Wilhelmshavenista sekä Nevskin varustamolta Pietarista. 1. maailmansodan aikana tehtaan kapasiteetti täyttyy voimalaitosprojekteista sekä kranaatinvalmistuksesta.

VESIVOIMAGENERAATTOREIDEN JA RAITIOVAUNUKÄYTTÖJEN PIONEERI
Sodan jälkeen alkaa kiivas jälleenrakennus, johon Sachsenwerk osallistuu mm. kaukolinjojen muuntajien ja releiden valmistajana. Pioneerityötä tehdään kuitenkin vesivoimageneraattoreissa ja raitiovaunukäyttöjen parissa. Sachsenwerk valmistaa kymmenessä vuodessa yli 100 vesivoimageneraattoria. Vuonna 29 toimituksessa on muun muassa Dresdenin lähistölle Niederwarthaan kaksi yhteensä 60 MW generaattoria innovatiiviseen tehopumppuvoimalaitokseen, josta saadaan lämmön lisäksi tarvittaessa myös sähköä.

Jo Kummerin ajoista lähtien yritys kehitti aktiivisesti raitiovaunuja. Vuonna 1925 alkaa aivan uuden moottorin kehittely ”Sähköistä” varten. Syntyy puoliautomaattinen painonappiohjaus, jota käytetään myöhemmin legendaarisessa Dresdenin ”Hechtwagenissa”. Tällä tekniikalla raitiovaunu saavuttaa peräti 70 km tuntivauhdin.

ENSIMMÄISET YHTENÄISMOOTTORIT

Vuonna 1936 Sachsenwerk saavuttaa maailmanlaajuista huomiota esittelemällä maailman ensimmäisen yhtenäismoottorisarjan, vallankumouksellisen uutuuden, jossa moottorin ulkomitat ovat samat riippumatta virtalajista. Sekä vaihtovirta-/tasavirtamoottoreissa, yksivaihe-repulsio- että yksivaihe-induktiomoottoreissa ulkomitat ovat samat.

II maailmansodan alla ja kuluessa tuotanto palveli jälleen sotateollisuutta. Dresdenin pommituksista tehdas selvisi ilman suurempia vaurioita, mutta sodan päättyessä edessä on uudet haasteet.

h2>OSA 3: DDR:N SUURIMMASTA SÄHKÖKONEVALMISTAJASTA YHTENÄISEN SAKSAN LAATUYKKÖSEKSI

Sodan jälkeen Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeellä sijaitseva Sachsenwerkin tehdas tyhjennettiin lähes täysin tuotantovälineistä, mutta kuitenkin työt käynnistettiin jo muutama viikko sodan päättymisen jälkeen improvisoimalla ensin työvälineiden tuotanto. Ja pian tehtaalla korjataan radioita ja valmistetaan moottoreita, muuntajia ja kytkinlaitteita saatavilla olevista puolivalmisteista. Kiireisimpiä töitä on noin sadan raitiovaunun korjaustyö, jotta kaupungin julkinen liikenne saadaan käyntiin.

213:n muun DDR:n tehdaslaitoksen tavoin Sachsenwerkin tehdas joutuu Neuvostoliiton sotilashallinnon alaisuuteen. Tässä roolissa tehtaan monipuolinen tuotanto menee Neuvostoliiton jälleenrakentamisen monenmoisiin tarpeisiin. Vastuuhenkilöiden muutto Länsi-Saksan puolelle on runsasta ja heidän mukanaan lähtee myös osa kehitys- ja tuotantovälineistä hyödyntäen eteläiseen Saksaan perustettavaa Sachsenwerk GmbH:ta.

DDR:N SUURIN JA KAUNEIN
Tuotantomäärät kehittyvät jatkuvasti, mutta vasta vuonna 1952 DDR:n suurin sähkökoneiden valmistaja on sotaa edeltävällä tasolla. Tehdas siirtyy ”kansan omistukseen” eli pois miehittäjien alaisuudesta vuonna 1954 ja tehtaan tuotantosuunnitelmaa yksinkertaistetaan ja tehostetaan. Sarjatuotantona valmistetaan yhtenäismoottoreita ja jääkaappimoottoreita, muutoin keskitytään yksittäiskappaleina valmistettaviin keski- ja korkeajännitemoottoreihin ja -generaattoreihin.

Vaihteet ja vaihdemoottorit noviiseille – testaa tietämyksesi ja voita _ Uutiset VEM Yaskawa KEB Tramec CEMP Reggiana ridottori sähkökäytöistä

Vuonna 1970 on mielenkiintoisen sähköteknisen innovaation vuoro: sarjavalmisteiset ”unifizierte Reihe” korkeajännitekoneet 2 500 kW:iin asti. Tähän innovaatioon perustuu 35 vuotta myöhemmin Sachsenwerkin koko tuulivoimalakonsepti.

Onnistumisista huolimatta yritys kamppailee 80-luvulla yhä kasvavissa vaikeuksissa. Usein jää määrätty tuotantotavoite saavuttamatta syistä kuten vanhentuneet tuotantomenetelmät, alihankkijoiden epäluotettavuus ja materiaalipula. Samaan aikaan alkaa säätökäyttöjen rynnistys teollisuuteen. Kolmivaihemoottorit valtaavat alaa tasavirtamoottoreilta. Monet valmistajat siirtyvät häkkikäämiroottoreihin. Sachsenwerk pitää mallistoissaan edelleen myös liukurengasroottorit, joista on myöhemmin tullut tärkeä osaamisalue.

Vuonna 1984 muodostetaan jälleen uusi kombinaatti. Sachsenwerk toimittaa keski- ja korkeajännitelaitteita lähes kaikille teollisuuden aloille – voimalaitoksiin, kemian-, teräs- ja sementtiteollisuuteen, kaivosteollisuuteen, ajoneuvovalmistukseen ja laivateollisuuteen. Kombinaatin menestyksekkäitä tuotteita tuotenimellä ”VEM” myydään vientiyritysten kautta myös ulkomaille yli 45 maahan.

KANSAINVÄLISET MARKKINAT AVAUTUVAT
Saksojen yhdistyminen aiheuttaa omat sopeuttamistoimensa. Alkuvaikeudet ovat melkoiset. Vuonna -90 työntekijöitä oli 2800. Vuoteen -95 mennessä on jäljellä enää 403 työntekijää, jotka lisäksi tekevät lyhennettyä työviikkoa. Yksi suurimmista vaikeuksista oli kontaktien puuttuminen – aiemmin tuotteet olivat lähteneet lähelle ja kauas DDR:n myyntiorganisaation kautta eikä yritysten ei tarvinnut itse markkinoida tuotteitaan asiakkaille.

1.1.1997 VEM Sachsenwerk yksityistetään Merckle-konsernin ja VEM Groupin osaksi. Tänään VEM Sachsenwerkin huipputuotteita ovat tuulivoimageneraattorit, kompressorikäytöt LDPE-laitoksiin (mm. maailman suurin kompressorikäyttö Basellissa Ranskassa 23,5 MW), valssainkäytöt, risteilijöiden POD-käytöt (10000 PS), diesel-sähkökäyttöisten kaivosvaunujen moottorit (2506 kVa), vesivoimageneraattorit (mm. maailman suurimmat liukurengasvesivoimageneraattorit – 311,8-331 MVA – Goldistahlissa Saksassa).

Vuosina 1997- 2005 tehtaan modernisointiin ja laitehankintoihin käytettiin 21,8 miljoonaa euroa. Tehdasalueella tehtiin ja tehdään edelleen laajennustöitä, joihin kuluu muutamia lisämiljoonia vuosikymmenen loppuun mennessä.

Suurien sähkökoneiden kysyntä kasvaa jatkuvasti, samoin vaatimus niiden hyvästä energiatehokkuudesta. VEM Sachsenwerkin pitkä historia ja kokemus isojen laitteiden valmistajana, korkea laatu sekä viimeaikaiset investoinnit tuotantoteknologiaan antavat hyvät eväät vastata asiakkaiden odotuksiin.

VEM Sachsenwerk GmbH:n isojen sähkökoneiden valmistushalli

Author

VEM motors Finland Oy