Nyheter

VEM Crane motors 24.09.2021

Motorer till PTP hamnkranar

VEM övertygade med precision och hastighet

VEM kunde visa sin expertis när ägarna till den malaysiska containerhamnen PTP (Tanjung Pelepas hamn), på branschens största TOC Asia 2019-mässa, brådskande sökte efter en professionell, snabb och pålitlig leverantör för att byta ut de gamla motorerna i STS kranarna.

Kunden behövde förslag och lösningar för att byta ut de befintliga Ship to Shore -motorerna (STS) utan större modifieringar så att avbrotten kan hållas så korta som möjligt och arbetet kan utföras i samband med övriga större underhållsarbeten.

VEM kunde erbjuda förutom en fungerande lösning, även en kort leveranstid.

Motorerna

Varje kran förses med två ventilerade IP23 motorer (IC06), en oventilerad (IC410) och en IP55 motor med intern fläkt (IC411). Motorerna kommer till lyftenheten, vagnen, bommen och hela kranöverföringen (gantry). Det finns en avsevärd mängd kranar i hamnen.

Efterfrågan av IP23 motorer ökar

I början av 2019 beslutade VEM att starta produktionen av IP23-motorer eftersom deras efterfrågan ständigt ökade. Kylprincipen, som skiljer sig från IP55-motorer, ställer sina egna krav på konstruktionsarbetet. Vid tidpunkten för kundordern var den nya produktionen av IP23-motorer fortfarande i sina barnskor, så sortimentet byggdes framgångsrikt parallellt med utförandet av ordern. Malaysias PTP-projekt accelererade utvecklingen och designen av VEM:s IP23-motorer enormt.

Utmanande designprojekt

Kunden var bunden till designen av den tidigare leverantören. Produktionen började således efter genomgång av teknisk- och designdata. Nya motorerna skulle installeras då någon av de befintliga motorerna går sönder eller vid nästa underhållsarbete.

Projektet var en spännande utmaning för VEM. Motorerna måste anpassas till befintliga modeller, vilket krävde fina toleranser. Det är här VEM alltid har visat sin expertis. Spänningen i layouten var att en del ritningar och specifikationer fortfarande saknades i början av produktionen. Eftersom både gamla motorer och nya VEM-motorer skulle användas samtidigt måste slutprodukten ligga så nära originalet som möjligt.

Lyckat resultat ledde till ytterligare order

VEM kunde genomföra projektet enligt kundens önskemål. Motorerna levererades till kunden i Tanjung Pelepas i Johor, Malaysia. Den sista leveransen i projektet var i april 2020. Hittills används vagnsmotorn och lastmotorn från motorer tillverkade på VEM:s fabrik i Wernigerode.

Utmärkt lyckade projektet har redan lett till flera uppföljningsorder.

Hamnen i Tanjung Pelepes är en containerhamn belägen i Iskandar Puter, Johor Bahru-distriktet, Johor, Malaysia. PTP är den största containerhamnen i Malaysia.

Texten översatt från VEM Impulse (1/2021).

Author

VEM motors Finland Oy