UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM Crane motors 24.08.2021

Satamanosturin moottorit PTP:n konttisatamaan

VEM vakuutti tarkkuudella ja nopeudella

VEM pystyi osoittamaan asiantuntemuksensa, kun malesialaisen konttisataman PTP:n (Port of Tanjung Pelepas) omistajat etsivät kiireesti ammattitaitoista, nopeaa ja luotettavaa toimittajaa vanhojen STS-nostureiden moottorien vaihtamiseen alan suurimmilla TOC Asia 2019 -messuilla.

Asiakas tarvitsi ehdotuksia ja ratkaisuja olemassa olevien STS-nostureiden (Ship to Shore) moottoreiden vaihtamiseksi ilman isoja muutostöitä niin, että seisokit saadaan pidettyä mahdollisimman lyhyinä sekä työt saadaan tehdä muiden suurempien huoltotöiden yhteydessä.

VEM pystyi tarjoamaan toimivan ratkaisun lisäksi myös lyhyen toimitusajan.

Moottorit

Kuhunkin nosturiin tulee kaksi lisätuuletettua (IC06) IP23 moottoria, yksi tuulettamaton (IC410) ja yksi omalla tuulettimella varustettu (IC411) IP55 moottori. Moottorit tulevat nostoyksikköön, vaunuun, puomiin sekä koko nosturin siirtoon (gantry). Nostureita on satamassa melkoinen määrä.

IP23-moottorien kysyntä kasvamassa

Vuoden 2019 alussa VEM päätti aloittaa IP23-moottoreiden tuotannon, koska niiden kysyntä oli jatkuvassa kasvussa. IP55-moottoreista poikkeava jäähdytysperiaate asettaa omat vaatimuksensa suunnittelutyöhön. Asiakastilauksen aikaan uusi IP23-moottoreiden tuotanto oli vielä lapsenkengissään, joten valikoima rakennettiin onnistuneesti samanaikaisesti tilauksen toteuttamisen kanssa. Malesian PTP-hanke nopeutti valtavasti VEM:n IP23-moottoreiden kehittämistä ja suunnittelua.

Haastava suunnitteluprojekti

Asiakas tarvitsi asennusmitoiltaan täsmälleen samanlaiset moottorit kuin edellisen toimittajan valmistamat. Niinpä tuotanto aloitettiin teknisten ja suunnittelutietojen selventämisellä. Uusia moottoreita oli tarkoitus asentaa heti, kun jokin olemassa olevista moottoreista rikkoontuu tai huolto- ja kunnossapitotöiden yhteydessä.

Projekti oli jännittävä haaste VEM:lle. Moottorit oli mukautettava olemassa oleviin malleihin, mikä vaati mittatarkkaa työtä. Tässähän VEM on aina osoittanut asiantuntemuksensa. Jännitystä asetelmaan toi se, että osa mittapiirustuksista ja spesifikaatioista puuttui vielä tuotannon alkaessa. Koska sekä vanhoja moottoreita että uusia VEM-moottoreita oli tarkoitus käyttää yhtäaikaisesti, lopputuotteen oli oltava mahdollisimman lähellä alkuperäistä.

Onnistunut tulos johti lisätilauksiin

VEM pystyi toteuttamaan projektin asiakkaan toiveiden mukaisesti. Moottorit toimitettiin asiakkaalle Tanjung Pelepasiin Johorissa Malesiassa. Projektin viimeinen toimitus oli huhtikuussa 2020. Tähän mennessä VEMin Wernigeroden tehtaassa valmistetuista moottoreista vaunumoottori ja lastausmoottori ovat jo käytössä.

Erinomaisesti onnistunut projekti on johtanut jo useisiin jatkotilauksiin.

Tanjung Pelepasin satama on konttisatama, joka sijaitsee Iskandar Puterissa, Johor Bahrun piirissä, Johorissa, Malesiassa. PTP on Malesian isoin konttisatama.

Teksti käännetty VEM Impulse (1/2021) -julkaisusta.

Author

VEM motors Finland Oy