UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM 24.05.2013

Valkoinen, iso, älykäs ja viileä

 
VEM Impulse 01/13,
24.05.2013
 

VEM esitteli uuden 400-runkoisen moottorin Hannoverin messuilla

Kaksi lumenvalkoista transnorm-moottoria runkokoossa 400. Nämä kaunottaret herättivät paitsi suunnittelijoiden, niin myös teknisten kävijöiden huomion Hannoverin messuilla 2013. Pintajäähdytteiset moottorit pien- ja korkeajänniteversioina ovat viimeisimpiä tulokkaita VEMin tuotevalikoimaan. Erikoisominaisuus: RFID-siru vakiona. Moderni passiivinen RFID-siru sallii laitteen yksilöllisten tietojen tallennuksen ja tiedot ovat aina helposti käsillä työmaalla. Asiakkaan omat tiedot esimerkiksi tehdyistä huolloista voidaan myös tallentaa sirulle.

400-runkoinen messumoottori on 6 kV, 670 kW korkeajänniteversio. 

Tuotekehityksen kertomaa

400-runkokoon kehitystiimiläiset Dirk Weidemann ja Dirk Seehase kertovat uuden runkokoon moottorista

DW: Roottori on valmistettu painevaletusta alumiinista ja moottorissa on ylimääräinen sisäinen jäähdytysjärjestelmä. Sisäinen jäähdytyspiiri varmistaa tasaisen lämmön jakautumisen koko laitteeseen ja estää roottorin liiallisen lämpenemisen. Moottori pysyy siis kokonaisuudessaan viileämpänä ja saavuttaa hyvän hyötysuhteen. Vakiona oleva RFID-siru on toinen ominaisuus, joka poikkeaa kilpailijoiden tarjonnasta. Asiakas saa hyödyllisen lisäominaisuuden käyttöönsä veloituksetta.

DS: Moottorisarja kehitettiin Wernigeroden ja Dresdenin tehtaiden yhteistyöprojektina. Wernigerodessa suunniteltiin aluksi vain pienjännitemoottoria, mutta Dresdenin tehtaan mukaantulo laajensi projektin myös korkeajännitepuolelle.

Dresdenin teknisen korkeakoulun yhteistyö projektissa auttoi hyödyntämään uusimpia jäähdytykseen liittyviä tutkimustuloksia. Alan viimeisintä kehitystä edustaa moottorisarjan sisäinen jäähdytyspiiri, joka on nyt lisätty myös 355-runkoon. Perusosat, kuten runko, jäähdytysjärjestelmä ja roottorin kokoonpano ovat moduuleja, joita käytetään sekä pien- että korkeajänniteversioissa.

DW: Koko 400 on ensimmäinen tärkeä kilometripylväs tuotevalikoiman laajentamisessa korkeampiin tehoihin. Laajentaminen jatkuu 2015 1 MW:n 450-runkoisella moottorilla. Tällöin valikoima kattaa useimmissa projekteissa tarvittavan alueen.

DS: Taajuusmuuttajateknologian kehittyminen on tehnyt myös isot pienjännitemoottorit asiakkaille sekä teknisesti että taloudellisesti kiinnostaviksi. Taajuusmuuttajakäyttöön soveltuva kiillepohjainen käämitysjärjestelmä on saatavilla 690 V asti.

DW: 400-sarja on looginen askel, joka tukee VEMiä kokonaisten käyttöratkaisujen toimittajana. Tarvittavat investoinnit on tehty, viimeisimmät tutkimustulokset integroitu uuteen tuotteeseen. Tämä on selkeä merkki siitä, että VEM-moottoreiden valmistusmaa tulee jatkossakin olemaan Saksa.

DS: Tällä sarjalla olemme entistä valmiimpia hyötysuhdeluokitusten laajenemiseen uusiin teholuokkiin.  Moottorit ovat tulevan IE3-luokituksen mukaisia. Lisäksi täytyy sanoa, että eturivin teknologia ansaitsee houkuttelevan kuoren. Mielestäni tässäkin suhteessa on onnistuttu ja kokonaisuus on hurmaavan kaunis.

Uusi käämityspiste käyttöönotettu

400-runkoisen moottorin tuotanto on tuonut mukanaan muutoksia tuotantoprosessiin. Huippuhyötysuhteen saavuttaminen edellyttää esimerkiksi entistä paksumman käämilangan käyttöä. Uusi MW 5002 PC käämityskone on ratkaissut tämän pulman. Investointi toteutettiin käämitysosaston laajennuksen yhteydessä. Uusittu osasto on ollut käytössä maaliskuusta lähtien.

 

Ota yhteyttä:

Mikko Valtonen
Tuotepäällikkö, sähkömoottorit
Puh. 0207 613 714

 

 
Author

VEM motors Finland Oy