
Mikä on hammasvaihde?
Hammasvaihteet – rakenne, edut ja käyttökohteet
Hammasvaihteet ovat olennainen osa KEB Antriebstechnik -tuotevalikoimaa. Tällä sivulla avataan niiden toimintaperiaatetta, rakenteellisia etuja sekä tyypillisiä käyttökohteita.
Mikä on hammasvaihde?
Hammasvaihdemoottori koostuu perinteisesti vaihteesta ja siihen kytketystä sähkömoottorista. Varsinainen vaihde on hammaspyörävaihde, jonka tunnusomainen piirre on akseleiden samansuuntaisuus. Tällainen rakenne on kompakti, tilaa säästävä ja mahdollistaa ison pyörimisnopeusalueen. Tyypillinen välityssuhdealue on noin 1:3 – 1:22 000.
Hammasvaihteissa voidaan käyttää yhtä tai useampaa välitysporrasta.
Hammaspyörien hampaat voivat olla joko suoria (suorahammastus) tai kulmassa olevia (vinohammastus). Suorat hampaat ovat valmistuksen kannalta yksinkertaisia ja kustannustehokkaita. Vinohammastus tuottaa hiljaisemman käynnin ja mahdollistaa suuremman kuormansiirtokyvyn. KEB:n vaihteissa käytetään tyypillisesti vinohammastusta.
Miten hammasvaihde siirtää pyörimisliikkeen?
Pyörimisliike alkaa sähkömoottorin akselilla olevasta pinjonista. Moottorin pinjoni toimii ensimmäisenä hammaspyöränä ensimmäisellä portaalla. Jos kyseessä on yksiportainen vaihde, pyörimisliike otetaan ulos toisen hammaspyörän akselilta. Jos kyseessä on useampiportainen vaihde, pyörimisliike siirtyy seuraavaan portaaseen.
Vääntömomentin ja nopeuden muutos riippuu yksinomaan hammaspyörien koosta ja hammasluvusta.
Hammasvaihteen edut yhdellä silmäyksellä
- Kestävä – rakenne kestää vaativia käyttöolosuhteita
- Kompakti – pieni tilantarve
- Energiatehokas – tyypillinen hyötysuhde 94–96 % (välitysportaiden määrästä riippuen)
- Luotettava – yksinkertainen rakenne tuo pitkän käyttöiän
- Rakenteen muokattavuus – mahdollistaa erilaiset kiinnitysratkaisut
- Hiljainen – miellyttävä työympäristö
- Kustannustehokas – edulliset huoltokustannukset
Hyötysuhde ja kitkahäviöt
Hammasvaihteessa syntyy häviöitä mm. hampaiden kosketusalueiden kitkasta. KEB:n korkealaatuiset hammaspyörät, laadukkaat laakerit ja oikea voiteluaine pienentävät häviöitä. Tuloksena on tyypillisesti 94–96 %:n hyötysuhde vaihteen portaiden määrästä riippuen.
Saatavilla olevat kokoonpanot
- Tehoalue: 0,12–45 kW
- Toisiomomentti: 60–13 600 Nm
- Toisioakseli: aina täysakseli (esim. kytkimen helppo liittäminen)
- Asennus: jalka-asennus, laippa-asennus tai jalka–laippa
- Räätälöinti: korkea oma valmistusaste mahdollistaa asiakaskohtaiset toisioakselit ja muut muutostyöt
![]() |
![]() |
![]() |
Jalka-asennus | Jalka-laippa -asennus | Laippa-asennus |
Valmistus ja laadunhallinta
KEB Antriebstechnik valmistaa hammasvaihteet kokonaisuudessaan Schneebergin moottori- ja vaihdetehtaalla, mikä helpottaa asiakaskohtaisten vaatimusten toteuttamista.
Käyttökohteet
Hammasvaihteet ovat ensisijainen valinta, kun asennustila on rajallinen mutta tarvitaan korkea hyötysuhde ja luotettava voimansiirto.
Kone- ja laiterakennus
- Työstökoneet
- Kuljettimet
- Tekstiili-, muovi-, puunjalostus- ja pakkauskoneet
![]() |
KEB Z-hammasvaihdemoottori hihnakuljettimessa |
Lähde: KEB Antriebstechnik 9/20225
KEB Z-hammasvaihdemoottorit ovat Masalan varastotuotteita. Lue lisää tuotesivulta »