Planeettavaihteet

Takaisin listaukseen

REGGIANA RIDUTTORI PLANEETTAVAIHTEET

Korkealaatuiset italialaiset planeettavaihteet erittäin vaativiin käyttöihin Reggiana Riduttorin huippumodernilta tehtaalta.

REGGIANA RIDUTTORI PLANEETTAVAIHTEET

  • suorat planeettavaihteet sekä kulmamallit kartiolieriöportaalla. Kääntökäytöt suurille radiaalikuormille.
  • vakiovaihteet 1 – 4 -portaisella rakenteella. Erikoissovelluksiin myös hitaammat vaihteet saatavilla (välitysportaita >5)
  • vaikiovaihteissa toisiomomentti 1200 – 950000 Nm. Erikoissovelluksiin myös suuremmat toisiomomentit saatavilla.
  • vakiona useita toisioakselivaihtoehtoja. Asiakkaan tarpeen mukaan myös erikoisakselit.
  • moottoriliitännät IEC 63-315
  • erikoissovellukset asiakkaan tarpeiden mukaan

Toimintaperiaate poikkeaa normivaihteesta

Planeettavaihteen toimintaperiaate poikkeaa hieman normivaihteesta. Planeettavaihteessa aurinkopyörä välittää liikkeen planeettapyörille, jotka pyörivät kehäpyörän sisällä. Tämän johdosta planeettapyörien kannatin pyörii, ja liike välitetään siitä vaihteen toisioakselille, tai seuraavalle välitysportaalle.

Miksi valita planeettavaihde

Toimintaperiaatteesta on lukuisia etuja. Yksi niistä on suuri välityssuhde/välitysporras. Planeettavaihteessa ei välttämättä tarvita yhtä montaa välitysporrasta kuin vastaavassa lieriövaihteessa, jolloin energiatehokkuus on huomattavasti parempi.

Toinen etu on se, että planeettavaihteesta saadaan suuri toisiomomentti suhteessa pieneen kokoon. Pienestä laitteesta saadaan suuri teho, mistä on etua esimerkiksi ahtaissa mitoituskohteissa.

Planeettavaihde sallii suuret radiaalikuormat, sillä vaihteen sisäisten voimien summa on 0. Tästä syystä ensiö- ja toisioakselit välittävät ainoastaan momenttia, ja suuremmat radiaalivoimat kuin esim. vastaavalla lieriövaihteella, ovat mahdollisia.

Planeettavaihde on myös hiljainen muun muassa planeettapyörien pienen kehänopeuden johdosta.

Kaikki teollisuudenalat etsivät nykyään energiatehokkaita ratkaisuja. Planeettavaihteen hyötysuhde on tyypillisesti noin 98 % / välitysporras. Hyötysuhde on siis todella hyvä, ja normivaihteella mahdoton ylittää.