UUTISET

Takaisin listaukseen
2.04.2014

Algol-konserni 120 vuotta

 
Marjut Vainio,
04.02.2014
 

Kansainvälinen monialakonserni ja suomalainen perheyritys Algol täyttää tänä vuonna 120 vuotta. Suomessa on vain muutama kymmenen yhtä vanhaa perheyritystä. Konserniin kuuluu viisi tytäryhtiötä, jotka maahantuovat ja valmistavat erilaisia tuotteita teollisuuteen ja terveydenhuoltosektorille.

Algol Technicsin maahantuomista Demag-komponenteista rakentamat nosturit ovat teknisellä alalla toimiville tuttuja lukemattomista teollisuushalleista ja varastoista. Demagit edustavat Algol Technicsin valikoimissa vakiotuotteita; valmiita paketteja lähes suoraan asettaviksi asiakkaalle. Yrityksen silmäterät ja lempilapset, isot prosessinosturit valmistetaan Algolin Herttoniemen tuotantopisteessä. Näiden tuotantomäärät ovat vuositasolla laskettavissa kymmenissä, joten jokainen saa oman lempinimen ja niiden elämänvaiheita seurataan mielenkiinnolla.

Asiakkaalle toimitettava 31,5 metrinen nosturi testausvaiheessa Algol Technicsin Herttoniemen tuotantolaitoksessa. Kyseessä on viiden sarjan kolmas yksilö.

Prosessinostureissa on usein käytetty VEMin moottoreita, jotka soveltuvat raskaisiin käyttöihin ja ovat osoittautuneet pitkäikäisiksi ja kestäviksi.

– Demag on käyttänyt suurissa nostokoneistoissaan nosturikäyttöön räätälöityjä VEM-moottoreita useiden vuosien ajan. Sitä kautta alkoi yhteistyö VEM motors Finlandin kanssa myös näiden omien isompien prosessinosturien kanssa. VEMilta on saatu asiantuntevaa palvelua, kertoo ostopäällikkö Harri Laurén Algol Technicsistä. Asiakaskuntakin on pitkälti samaa, joten molemmat tuotemerkit ovat asiakaskunnan jo ennestään hyväksymiä.

– Valurautarunkoiset moottorit ovat kestäviä ja toimivat luotettavasti nosturisovelluksissa, kertoo Algol Technicsin suunnittelupäällikkö Harri Sölli. Nostureissa mitoitus tehdään raskaan käytön mukaan, sillä taakan käsittelyn täytyy onnistua kaikissa tilanteissa. Moottorit tilataan pääasiassa valmiina kokonaisuuksina, jolloin pulssianturi, lämmityselementit tai termistorit ovat jo valmistusvaiheessa asennettu paikoilleen.

Suunnittelupäällikkö Harri Sölli (vas.) ja ostopäällikkö Harri Laurén kokevat koeajossa olevassa nostovaunussa pientä luopumisen tuskaa rakkaudella rakennetun nosturin lähtiessä piakkoin maailmalle.

VEMin valmistama moottori menossa mukana.