Ecotrain on hybridi
EcoTrain on aloittanut matkantekonsa Saksan Erzgebirgen vuorien ja laaksojen keskellä. Saksan rautatieyhtiön (Deutsche Bahn) mukaan tämä moderni hybridiraideliikenneväline tuo ympäristöystävällistä tehoa ei-sähköistettyjen osuuksien matkustajaliikenteeseen.
Dieselkäyttöisen sarjan VT 642 pohjalle rakennettu junakonsepti pitää sisällään VEM Sachsenwerkin suunnittelemat käytöt. VEMin Dresdenin tehtaan insinöörit ovat suunnitelleet käyttöä varten uuden huipputehokkaan nestejäähdytteisen kestomagneettigeneraattorin, jonka eristysluokka on 200. Käyttö on rakennettu kompaktin vaihdemoottorin ympärille.
EcoTrainissä personoituu uusi modulaarinen lähestymistapa rautatiekaluston suunnitteluun. Käyttövoimina ovat dieselöljy ja sähkö, joiden keskinäinen suhde vaihtelee. Optimisuhde käytettävän sähkön ja dieselin osuuksista lasketaan ja säädetään automaattisesti junan kulloisenkin sijainnin mukaan. ”Ylimääräistä” energiaa voidaan ottaa talteen ja käyttää sähköistämättömillä osuuksilla. Järjestelmä ohjaa sekä juna- että apukäyttöjä.
Kehitystyön tulos on onnistunut. EcoTrain on toimeksiannon mukainen pienellä hiilijalanjäljellä kulkeva hiljainen, ympäristöystävällinen juna.
Lue lisää VEM-raidekäytöistä »
Lisätiedot:
VEM MOTORS FINLAND OY
Sami Kujala
Puh. 0400 766 491