Raideliikenteen käytöt kysyttyjä
VEM Sachsenwerk on toimittanut muutaman viime vuoden aikana n. 3200 moottoria Linzin, Bielefeltin, Varsovan, Berliinin ja Toronton ultramoderneihin matalalattia-raitiovaunuihin. Näissä kaikissa on VEMin 50 – 105 kW:n DKCBZ… tai DKWBZ… ajomoottori. Helsinkiin tilatut uudet matalalattiaraitiovaunut tulevat myös kulkemaan VEM-ajomoottoreilla.
Tässä muutamia esimerkkejä toimitetuista raideliikenneprojekteista:
Desiro MainLine
Desiro MainLine on Siemens Mobilityn Desiron alustalle kehittämä juna. Järjestelmän modulaarisuuden avulla Desiro ML voidaan muuntaa erilaisiin paikallisliikenteen tarpeisiin.
MittelrheinBahnin käytössä on tällä hetkellä 17 kolmivaunuista Desiro ML -junayksikköä, joissa ilmastointi toimii VEM K21O 90 -moottorien avulla.
Siemens Mobilityn alustalle rakennettu Desiro Mainline.
Coradia Continental
37 nelivaunuista junaa Augsburgin lähiliikenteessä vuodesta 2008. Kunkin 71-metrisen junan kuljetuskapasiteetti on noin 450 matkustajaa. Junien ilmastointi hoidetaan VEM K21O 90 –moottorien avulla.
Augsburgin lähiliikenteessä liikennöiviin juniin sopii yli 450 matkustajaa.
Oslo Metro
Kuljettajan ”kabiini” ilmastoidaan VEM 21O 71 –moottorilla. Tähän mennessä on toimitettu 63 junaa, kunkin kuljetuskapasiteetti 678 matkustajaa.
Oslon metrojunat on mitoitettu maksimissaan 678 matkustajlle.
Flytoget
Flytoget on Norjan ensimmäinen luotijuna (maksiminopeus 210 km/h), joka kuljettaa matkustajia Oslon lentokentältä Gardermoenista Oslon keskusrautatieasemalle ja Asker/Drammeniin.
VEM toimittaa ilmastoinnin Oslon ensimmäiseen Flytoget-luotijunaan.
VR
VR:llä on käytössään 110 Sr1-tyyppistä venäläisvalmisteista sähköveturia. VR rakensi kokeiluna veturiprototyypin, jossa 413 V, 50 Hz 1-vaiheverkossa toimiva apukäyttö muutettiin invertterikäyttöiseksi 3 x 400 V jännitteellä toimivaksi laitteistoksi. VEM motors Finland toimitti veturiin apukäytön kompressorimoottorin sekä 2- ja 1-akseliset tuuletinmoottorit.
Lisätiedot:
VEM MOTORS FINLAND OY
Sami Kujala
Puh. 0400 766 491