Veturit nuorentuvat VR Groupin Hyvinkään konepajan käsittelyssä
VR Group huoltaa ja korjaa veturit vuonna 1949 valmistuneella konepajalla Hyvinkäällä. VR Groupilla on myös Pieksämäellä huoltokorjaamo, joka keskittyy tavaravaunujen huoltoon. Hyvinkää on puolestaan erikoistunut vetureihin ja osittain myös matkustajavaunuihin.
Hyvinkään päähallissa sijaitsevat mm. veturiverstas, moottoriverstas, teliverstas, junaverstas, maalaamo ja pikakorjaamo. Lisäksi konepajalla on sähköverstas, laajat varastotilat sekä oma palokunta. Konepaja toimii viisi päivää viikossa kahdessa vuorossa ja henkilöstöä on yli 400.
VR:n Hyvinkään konepaja. Kuva: Isot Koneet/Juha Pokki |
Vetureiden peruskorjauksessa kaikki tehdään kerralla
|
Sr1-veturin ohjaamo korjattavana. Kuva: Isot Koneet/Juha Pokki |
Venäläisvalmisteiset Sr1-sähköveturit remontoidaan isommissa remonteissa kymmenen vuoden välein. Projekti kestää noin kuukauden. Tämän sarjan vetureita huollettu 11 kappaletta vuodessa. Huollon aikana veturi riisutaan täysin kaikesta tekniikasta. Jokainen osa, joka voi jollain tapaa kulua, vaihdetaan uuteen tai peruskorjattuun. Ohjaamo verhoillaan uudelleen ja myös äänieristystä voidaan parantaa kuljettajan työmukavuuden lisäämiseksi.
Runko hiekkapuhalletaan ja maalataan. Huollon aikana voidaan veturiin myös vaihtaa apukäyttö invertterikäyttöiseksi. Huollossa vetureihin on asennettu 3 kappaletta 400 V:n VEM-moottoreita kompressorikäyttöön ja puhaltimiin. Lopuksi nämä ”Siperian sudet” saavat uuden VR Groupin vihreää ilmettä huokuvan maalauksen.
Sr1-veturin konehuone Kuva: Isot Koneet/Juha Pokki |
VEM-tuuletinmoottori kahdella akselinpäällä Kuva: VEM motors Finland/Aki Tolonen |
VEM motors Finland toimitti projektiin kolmea erityyppistä moottoria:
- kompressorin moottori
- tuuletinmoottori kahdella akselinpäällä
- tuuletinmoottori yhdellä akselinpäällä
VEM-moottorityypit ovat junahyväksyttyjä erikoismoottoreita. Moottoreissa on mm. erikoisakseli ja erikoiskiinnitysrei’iät. Lue lisää..
Lisätiedot
VEM motors Finland Oy
Aki Tolonen
Puh. 0207 613 719
Kuvateksti: VEM-moottorit pyörivät mm. uudistetuissa Siperian susissa eli Sr1-sähkövetureissa. Kuvassa tuuletinmoottoreita kahdella akselinpäällä.
Kuva: Aki Tolonen, VEM motors Finland Oy