UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM 22.03.2013

Viking Grace puhtaamman ympäristön puolesta

 
Marjut Vainio/Lähteet: TS-EN/Tero Setälä, Viking Line lehdistötiedote 10.1.13,
22.03.2013
 

Viking Line Abp vastaanotti 10.1.2013 uuden Turun telakalla rakennetun Viking Grace-aluksen STX Finland Oy:lta. Investoinnin suuruus oli noin 240 milj. euroa. Liikennöinnin alus aloitti tiistaina 15. tammikuuta 2013. Laiva on ympäristöasioiden edelläkävijä risteilyalalla.

Viking Line on suunnitellut Viking Gracen rakentamisen siten, että parasta tekniikkaa on voitu käyttää kestävän kehityksen periaatteen mukaisen puhtaamman ympäristön saavuttamiseksi. Kaikilla alueilla on pyritty optimaalisiin ympäristöratkaisuihin. Laiva on maailman ensimmäinen suuri matkustaja-alus, jonka polttoaineena käytetään nesteytettyä luonnonkaasua (Liquefied Natural Gas, LNG). Tämä puhtain fossiilinen polttoaine on erittäin ympäristöystävällinen. Käyttämällä luonnonkaasua päästöt vähenevät minimiin. Typpipäästöt ja hiukkaset vähenevät 85 % ja kasvihuonekaasut 15 %. Rikkipäästöjä ei käytännössä ole lainkaan. Rungon muoto on hydrodynaamisesti optimoitu, joka yhdessä tehokkaan propulsiojärjestelmän kanssa säästää energiaa. Rungon muotoilu on vaatinut suuren kehitystyön, jotta laivan aiheuttama aallonmuodostus olisi mahdollisimman pieni. Laivan päivittäisessä toiminnassa avainsanoja ovat uusiokäyttö ja resurssien optimointi.

Viking Grace puhtaampana ympäristössä

Parasta tekniikkaa ja puhtaampaa ympäristöä luo myös monelta risteilymatkustajalta huomiotta jäävä pesusovellus. Gracen ulkokuoren puhtaudesta vastaa radio-ohjattava ikkunan- ja laivanpesujärjestelmä. Pesujärjestelmän on suunnitellut ja toteuttanut piikkiöläinen TS-En Oy. Idean isä, TS-En Oy:n suunnittelupäällikkö Tero Setälä kertoo toteutuksen herättäneen jo laajempaa kiinnostusta ja se tulee tekemään puhdasta jälkeä myös kahdessa uudessa rakenteilla olevassa TUI-risteilijässä. TS-ENin suunnitteleman konstruktion ulkonäköä voidaan muokata asiakkaan toivomusten mukaan. Pesulaite ei enää erotu rumana hökötyksenä laivan rakenteissa vaan sulautuu kauniisti alukseen suunniteltuun ilmeeseen.

Pesurin toimintaidea on yksinkertainen. Laivan kylkeen asennetaan kisko(t), jota pitkin laitetta ajetaan. Laitteeseen on asennettu pesusuuttimia, joita voidaan nostaa ja laskea. Yleensä mukana kulkee myös huoltokori, johon voi mennä kyytiin ja tarvittaessa tehdä maalaus- ym. huoltotöitä. Periaatteessa on siis kyseessä kiskoilla kulkeva painepesuri. Painevesi otetaan laivan järjestelmästä. Laitteessa on letkukela noin 100 m letkulle ja tietenkin sähkönsyöttökaapelille. Ikkunoiden lisäksi pestään koko laivan kylki.

Nyt siis radio-ohjattavien autojen ja lentokoneiden ystävät hereille: leikistä voi myös saada palkkaa!

TS-EN Oy:n radio-ohjattavassa pesurissa on kaksi ajomoottoria, 1 nostomoottori ja mahdollisesti myös 1 moottori letkun kelaukseen (VEM-laivamoottoreita), 1-3 Vacon 10 -taajuusmuuttajaa sekä Tramecin XC-kierukkavaihteita.

Lisätiedot:

VEM motors Finland Oy
Kai Koponen
Puh. 040 700 9038

TS-EN Oy
Tero Setälä
Puh. 050-551 4114

Lue lisää marine-sovelluksistamme.

TS-EN laivapesuri VEM Vacon Tramec -käytöllä

Radio-ohjattava laivapesuri työn touhussa laivan keskivaiheilla. (Lehtikuva/Heikki Saukkomaa)

 
Author

VEM motors Finland Oy