UUTISET

Takaisin listaukseen
9.03.2016

Helsingin uusissa raitiovaunuissa VEMin moottorit

 
VMF/Marjut Vainio,
09.03.2016
 

 

HKL on tilannut 40 uutta raitiovaunua. Kaksi esisarjan vaunua on jo matkustajaliikenteessä, loput valmistuvat vuosien 2015 – 2018 aikana. Artic-vaunu on suunniteltu erityisesti Helsingin raitiovaunuverkon tarpeisiin ja kestämään pohjoista ilmastoa.

Metro- ja raitiovaunuliikenne ovat pääkaupunkiseudun ympäristöystävällisimmät liikennemuodot, sillä ne kulkevat vesi- ja tuulivoimalla tuotetulla sähköllä. Uuden kaluston hankinnoissa on kiinnitetty huomiota käyttömukavuuden ja turvallisuuden ohella myös energiansäästöön.

Helsingin kaupungin maankäyttösuunnitelmat pohjautuvat raideliikenteen, enimmäkseen raitioliikenteen, kehittämiseen. Raitioliikenne Helsingissä kasvaa ainakin kolmanneksella, ehkä jopa sadoilla prosenteilla tulevaisuudessa.

Valmista vaunua ei löytynyt esikarsinnassa

Helsingin raitioverkosto asettaa Rautatieteknisen Osakeyhtiön projekti-insinööri Tero Kämäläisen mukaan kovat haasteet raitiovaunuille. Ennen Articin valintaa HKL testasi kahdeksan eri valmistajan raitiovaunuja. Niistä valittiin paras, jota lähdettiin kehittämään Helsinkiä varten. Raitioverkoston tiukat mutkat ja maaston vaihtelevuus panevat nivelistön koville. Vaihtuvat vuodenajat ovat toinen vaunuliikennettä rasittava tekijä. Valittu Artic on raitiovaunu, joka on kehitetty juuri Helsingin olosuhteisiin.  

Vaunut valmistaa Transtech Oy Otanmäellä Suomessa. Akselit, diagnostiikan ja moottorikäytöt toimittaa itävaltalainen Voith. Ajomoottorit valmistaa Saksan kokenein raitioliikenteen moottoritoimittaja VEM Sachsenwerk. HKL on ollut tiiviisti mukana vaunujen suunnittelutyössä, mm. nivelien toimintatapa on patentoitu HKL:lle. Rautatietekninen Osakeyhtiö ”Ratek” vastaa Voithin paikallisena edustana päämiehen projektiin toimittamien osakokonaisuuksien huolloista ja ylläpidosta.

Artic on kuin pehmeäliikkeinen kissa

Artic on kääntyvätelinen, 8-akselinen vaunu, jossa kahdeksan kappaletta 65 kW moottoria. 75 % tehosta on käytössä normaaliajossa. Jos kaksi moottoria tai teliä rikkoutuu, voidaan vaunu ajaa vielä varikolle tyhjänä. Vaunun paino ilman matkustajia on 57 tonnia.

– Vaunu on hiljainen, pehmeä ajettava, kertoo Tero Kämäläinen. Siinä on alhainen energiankulutus, johon vaikuttaa mm. ledien käyttö valaistuksessa. Pelkästään ledit tuottavat 60 % säästön verrattuna aiempaan valaistusratkaisuun. Energiatehokkuutta tuo myös se, että jarrutusenergiaa voidaan käyttää matkustamon lämmittämiseen. Matkustajille Artic tulee tarjoamaan miellyttävän matkan. Lattialämmitys kuivattaa raitiovaunun lattian tehokkaasti myös loskakelillä. Liukastumisen vaara on näin pienempi. Aiempia vaunuja hiljaisempi ja tasaisemmin etenevä kulkupeli saa aikaan miellyttävän matkustuselämyksen.

Liikennöinti käynnistyy maaliskuussa 2016

Varsinainen liikenteen käynnistys uusilla Articeilla alkaa maaliskuussa 2016, kun Transtech toimittaa ensimmäisen sarjatuotantovaunun. Maaliskuun jälkeen liikenteeseen tulee kolmen viikon välein yksi uusi vaunu. Koko 40:n raitiovaunun sarja on toimitettu HKL:lle vuoden 2018 kesään mennessä.

Käy tutustumassa Facebookissa ”Helsingin uusi raitiovaunu”. Lisätietoa HKL:n kalustosta.

Lue lisää VEMin raitioliikenteen ratkaisuista.

Lisätiedot:

VEM MOTORS FINLAND OY
Aleksi Castagna
Puh. 040 548 2835
 

 
Tässä tulee stadin uusi spora. Transtechin valmistamat vaunut 403 ja 404 testattavana oikeissa olosuhteissa.  
 
Transtech’in asentaja Viktor Tikki tekee viimeisiä hienosäätöjä laitteistoon ennen linjaliikenteen starttia.  
 
Ratekin Tero Kämäläinen on projektin loppusuoralla tyytyväinen. Helsingille design-tuotteena valmistetusta Articista tuli moderni ja käyttäjäystävällinen.  
 
Voithin teliyksikkö  
 
Kussakin telissä on kaksi moottoria ja kaksi akselia.  
 
Moottorien speksit. Lämpöluokka 200 takaa moottorien normaalitoiminnan -40 – +40 °C ympäristölämpötiloissa.