UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM Permanent magnet liquid-cooled motor 17.01.2023

Kestomagneettimoottorin avulla vähäpäästöisempi risteilyalus

Aluksen muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi on mielenkiintoinen tehtävä, kun kyseessä on melko iäkäs, vuonna 1965 rakennettu lautta. VEM:n pitkäaikainen kumppani kohtasi tämän haasteen saadessaan tarjouskyselyn lautan varustamisesta sähkökäyttöisillä järjestelmillä.

Käyttöjärjestelmien uudistaminen

Muutosprojektissa oli kyse lähes 400 tonnia painavasta Maggiore-järvellä risteilevästä matkustaja- ja autolautasta, jonka kuljetuskapasiteetti on 450 matkustajaa ja 27 autoa.

Ensimmäinen askel oli vaihtaa vanha ja vähemmän ympäristöystävällinen 2 x 310 kW:n dieselmoottorin pyörittämä käyttöjärjestelmä.

Käyttöjärjestelmäksi valittiin VEMin nestejäähdytteiset kestomagneettimoottorit, joita ohjataan taajuusmuuttajilla. Sähkökäytön avulla käyttöjärjestelmän tehokkuus parantui huomattavasti, erityisesti osakuormitusalueella. Lisäksi koko järjestelmärakenne saatiin yksinkertaisemmaksi.

Projekti nostaa esiin kestomagneettitekniikan edut – poikkeuksellisen hyvä hyötysuhde osakuormitusalueella ja minimaalinen asennustila. Kestomagneettimoottoreilla on yleisesti erittäin hyvä hyötysuhde. Tässä tapauksessa saavutetaan IE5-hyötysuhdeluokka. Lisäksi nestejäähdytteinen rakenne lisää matkustusmukavuutta vähentämällä melupäästöjä.

Toinen askel oli koko potkurijärjestelmän vaihto. Paljon huoltoa vaativat säätölapapotkurit korvattiin tehokkailla kiinteälapaisilla potkureilla.

Käyttöön otettu akku- ja hybriditekniikka pienentävät merkittävästi polttoaineenkulutusta. Akut ladataan maayhteydellä, joten kaikki latausliitännät ja yhteydet suunniteltiin ja rakennettiin alusta lähtien.

Tulevaisuus on päästöttömämpi

Kuten tiedämme, CO2-päästöjä on tarpeen leikata kaikin mahdollisin keinoin. VEM auttaa mielellään tekemään maailman merillä seilaavista laivoista turvallisempia, hiljaisempia, energiatehokkaampia ja päästöttömämpiä esimerkiksi kestomagneettiteknologian avulla.

VEM news 19.12.2022

Author

VEM motors Finland Oy