Kestomagneettimoottorin avulla vähäpäästöisempi risteilyalus
Aluksen muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi on mielenkiintoinen tehtävä, kun kyseessä on melko iäkäs, vuonna 1965 rakennettu lautta. VEM:n pitkäaikainen kumppani kohtasi tämän haasteen saadessaan tarjouskyselyn lautan varustamisesta sähkökäyttöisillä järjestelmillä.
Käyttöjärjestelmien uudistaminen
Muutosprojektissa oli kyse lähes 400 tonnia painavasta Maggiore-järvellä risteilevästä matkustaja- ja autolautasta, jonka kuljetuskapasiteetti on 450 matkustajaa ja 27 autoa.
Ensimmäinen askel oli vaihtaa vanha ja vähemmän ympäristöystävällinen 2 x 310 kW:n dieselmoottorin pyörittämä käyttöjärjestelmä.
Käyttöjärjestelmäksi valittiin VEMin nestejäähdytteiset kestomagneettimoottorit, joita ohjataan taajuusmuuttajilla. Sähkökäytön avulla käyttöjärjestelmän tehokkuus parantui huomattavasti, erityisesti osakuormitusalueella. Lisäksi koko järjestelmärakenne saatiin yksinkertaisemmaksi.
Projekti nostaa esiin kestomagneettitekniikan edut – poikkeuksellisen hyvä hyötysuhde osakuormitusalueella ja minimaalinen asennustila. Kestomagneettimoottoreilla on yleisesti erittäin hyvä hyötysuhde. Tässä tapauksessa saavutetaan IE5-hyötysuhdeluokka. Lisäksi nestejäähdytteinen rakenne lisää matkustusmukavuutta vähentämällä melupäästöjä.
Toinen askel oli koko potkurijärjestelmän vaihto. Paljon huoltoa vaativat säätölapapotkurit korvattiin tehokkailla kiinteälapaisilla potkureilla.
Käyttöön otettu akku- ja hybriditekniikka pienentävät merkittävästi polttoaineenkulutusta. Akut ladataan maayhteydellä, joten kaikki latausliitännät ja yhteydet suunniteltiin ja rakennettiin alusta lähtien.
Tulevaisuus on päästöttömämpi
Kuten tiedämme, CO2-päästöjä on tarpeen leikata kaikin mahdollisin keinoin. VEM auttaa mielellään tekemään maailman merillä seilaavista laivoista turvallisempia, hiljaisempia, energiatehokkaampia ja päästöttömämpiä esimerkiksi kestomagneettiteknologian avulla.
VEM news 19.12.2022