UUTISET

Takaisin listaukseen
VEM 11.02.2016

VEMin IE3-moottoreita toteutettu tehojäähdytyksellä

 
VMF/Sami Kujala,
11.02.2016
 

 

VEMin IE3-moottoreiden IEC-runkokoot 355, 400 ja 450 pitävät sisällään uudistetun jäähdytysjärjestelmän

Moottorien ja generaattorien lämpötilojen noususta hälyttävät suojalaitteet toimivat usein vasta, kun vaurio on jo alkamassa. Suurten koneiden korjaukset ja käyttökeskeytykset tulevat kalliiksi ja siksi tehokas jäähdytys on yksi parhaita keinoja turvata koneiden pitkä käyttöikä ilman kuumenemisen ja sen seurannaisvaikutusten johdosta tulleita käyttökeskeytyksiä. Viileämpi moottori kestää kauemmin.

Iso jäähdytyspinta-ala

VEM on uudistanut isojen runkokokojen jäähdytysjärjestelmää niin, että moottori käy selkeästi viileämpänä.  Jäähdytyspinta-alaa on kasvatettu. Ulkoisten jäähdytysripojen avuksi on valurunkoon lisätty neljä sisäpuolista jäähdytyskanavaa.  Ulkoisten jäähdytysripojen suhde on optimoitu.

 

VEM IE3 IEC 355 400 450 Jäähdytyskanavat rungossa
Valurunkoon on lisätty neljä sisäpuolista jäähdytyskanavaa

 

Tehostettu sisäinen jäähdytys

Sisäinen jäähdytys on toteutettu uudella kaksoispiirijärjestelmällä, jossa on tuplapuhaltimet. Ensimmäisessä piirissä on jäähdytyskanavat roottorissa, toisessa piirissä jäähdytys tapahtuu ilmavälien kautta. Molemmat piirit palaavat takaisin neljän sisäpuolisen rivoitetun kanavan kautta.

 
Jäähdytyskanavat roottorissa  

Tehokas moottorin jäähdytys

Alla olevassa kuvassa jäähdytyspiiri 1 kiertää roottorin jäähdytyskanavissa (punaiset nuolet), piiri 2 ilmavälin kautta (siniset nuolet). Molemmat piirit palaavat takaisin neljän sisäpuolisen kanavan kautta (keltaiset nuolet). Tämä on erittäin tehokas tapa pitää moottori coolina.

 

Lämpökuvat näyttävät eron selvästi

Lämpökuvauksissa huomataan sisäisen jäähdytysjärjestelmän vaikutus. Uudistettu jäähdytystapa pitää roottorin ja rungon lämpötilat huomattavasti matalammalla tasolla.

1. Lämpökuva moottorista ilman sisäistä puhallinta  2. Lämpökuva moottorista, jossa on uudistettu jäähdytystapa. Punainen kuuma alue on selvästi pienentynyt.

Energiatehokas IE3-luokan vaatimukset täyttävä oikosulkumoottori on tarjolla pienjännite- ja korkeajänniteversiona tehoalueelle 160 kW – 1080 kW. Tekniset tiedot »

Lisätiedot:

VEM motors Finland Oy
Sami Kujala
Puh. 0400 766 491
 

 

 
Author

VEM motors Finland Oy